Een frisse blik op salarisadvies: hoe Petra van Raad waarde toevoegt bij Publiq Belastingadviseurs

Soms komen de juiste mensen steeds weer op je pad. Dat overkwam Petra van Raad, die Michel en Ricky – oprichters van Publiq Belastingadviseurs – al bijna twintig jaar kent via eerdere werkgevers. “Ze vroegen me regelmatig of ik erbij wilde komen en uiteindelijk heb ik de overstap gemaakt. Nu combineer ik mijn werk hier met een andere werkgever en dat bevalt goed.”

Praktisch en vernieuwend: een unieke combinatie

Met een achtergrond in zowel de hotellerie als salarisadministratie brengt Petra een bijzondere mix van kennis mee. “Bij Publiq Belastingadviseurs werk ik enerzijds heel vaktechnisch en anderzijds praktisch. Mijn kracht ligt in het vertalen van ingewikkelde wet- en regelgeving naar begrijpelijke, toepasbare adviezen. Ricky is bijvoorbeeld een expert in wetgeving, terwijl ik sterk ben in de praktijk. Die combinatie maakt ons werk waardevol.”

Vrijheid en samenwerking

Wat Petra het meest waardeert aan werken bij Publiq Belastingadviseurs? “De vrijheid. We werken zelfstandig, maar hebben altijd de mogelijkheid om met collega’s te sparren. Bij grote kantoren ligt vaak veel druk op het schrijven van uren. Hier draait het juist om wat je doet en de impact daarvan, en dat vind ik prettig.”

De kracht van data

Petra is niet alleen een expert in loonbelasting en salarisadministratie, maar heeft ook een innovatieve aanpak ontwikkeld op het gebied van data-analyse. “Met Payroll Intelligence (PIP), een slimme tool die we met techneuten hebben ontwikkeld, kunnen we loonaangiftes van meerdere jaren inlezen en analyseren. Dat geeft klanten veel inzicht. We zien precies waar knelpunten zitten en of processen goed ingericht zijn. Het mooiste moment? Als het kwartje bij de klant valt en ze inzien hoe ze zaken beter kunnen regelen.”

Van vraagstuk naar praktisch advies

De vragen die Petra krijgt, zijn vaak complex. “Bijvoorbeeld bij langdurig zieke medewerkers: zij krijgen geheel of gedeeltelijk doorbetaald, soms is er een uitkering via het UWV, en nog een aanvulling van de werkgever. Hoe verwerk je dat correct in de salarisadministratie? De uitdaging is om het zo simpel mogelijk uit te leggen, zodat de klant direct weet wat hij moet doen.”

Vooroplopen in nieuwe regelingen

Publiq Belastingadviseurs is altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en dat past Petra goed. “De nieuwe cafetariaregeling bijvoorbeeld, waarbij medewerkers zelf keuzes maken in hun arbeidsvoorwaarden die de vrije ruimte van de Werkkostenregeling overstijgen. We waren één van de eersten die dit toepasten. Met een tool kunnen medewerkers berekenen hoeveel vakantiedagen of andere looncomponenten ze kunnen uitruilen voor bijvoorbeeld de vergoeding van een warmtepomp en ze zien direct wat het financiële voordeel is. Het is een complexe puzzel, maar draagt enorm bij aan employer branding en medewerkerstevredenheid.”

De menselijke maat in advies

Bij Publiq Belastingadviseurs draait het niet om cijfers, maar vooral om mensen. “Wat ik hier zo mooi vind, is dat ik klanten echt praktisch en concreet kan helpen. Ik bouw relaties op en draag bij aan hun succes. Dat maakt mijn werk zo waardevol.”

Met haar mix van vakkennis, praktische inzichten en innovatieve aanpak laat Petra zien hoe fiscale advisering veel verder gaat. Bij Publiq Belastingadviseurs draait het om échte toegevoegde waarde.

Ook interesse in een carrière bij Publiq Belastingadviseurs? Bekijk hier de mogelijkheden.  


deel deze pagina
Naar het overzicht